Pihan pojat rupesivat
Koivistonkylän rintamamiestaloissa höpöttämään Tö Piitlesistä ja heidän
kappaleestaan, joka oli kuulemma Kent Pamillou. Meidän perheessä ei soitettu
levyjä eikä kuunneltu paljon radiotakaan, paitsi Lauantain toivotut levyt,
joten Oopan ja Litman Markun ja muiden isojen poikien intoilu jäi minulle
hämäräksi. Ooppa löysi lähikoivikosta pienen valkoisen kumirenkaan, josta
näytti repeytyneen kumia keskeltäkin. Hän näytteli sitä muille pojille ja
väitti tietävänsä mikä se oli. Näiden on täytynyt tapahtua kesällä 1964,
jolloin Can't Buy Me Love ilahdutti läntistä maailmaa. Olin silloin 10-vuotias.
Tässä meidän talo Koikkarissa.
Myöhemmin keskikoulussa
kaverini Juho, jonka isä oli toimitusjohtaja, harrasti rokkia. Juho hankki
levyjä ja tilasi lehtiä ulkomailta. Juholta kuulin tietoja rock-skeneltä.
Äitini oli työssä Tampereen yliopistossa, jonka juhlasalissa kaupunginorkesteri soitti. Kerran sain lipun sinne, ja rupesin heti pitämään Beethovenin
sinfonioista. Hommasin kesätyöpalkallani kannettavan levysoittimen. Ostin v.
Karajanin ja Berliinin filharmonikkojen levytyksiä sekä The Beatlesin
Valkoisen tuplan. (Sen annoin vuosikymmeniä myöhemmin Karoliinan
kaksostytöille, kun en enää pystynyt kuuntelemaan musiikkia kotona.) Löysin
myös lp:n Elviksen parhaita. Suosikkini oli Jailhouse Rock sekä You're
Nothing But a Hounddog. Juho kadehti levyä ja halusi vaihtaa sen minulta. Sain
hänen isänsä saksalaisten ystävien tuoman lp:n, jossa oli paloja Mozartin Don
Giovannista, pääroolissa D. Fischer-Dieskau. Juholla oli myös
underground-rock-lp Suomen Talvisota 1939-40. Sitä kuuntelimme innolla.
Elämänkuvani peruspilareja on edelleenkin kappale Tehtaan vahtimestarit
(esittää M. A. Numminen).
"Tehtaan vahtimestareilla
oli pullo tärpättiä
Joillakuilla taasen oli
pullo pari kolinaa
Toisille taas onnentilan
pilvi toi tai lsd
Hautajaisten jatkojuhlat tehtaan liukuhihnan luona
Oli pelkkää naurua tai kaihikyynelhetkotusta
Suuri ilo aina syntyi arkun pudotessa joskus
Joku silloin nosti sen ja sama meno jatkui kauan
Kunnes kaikki kyllästyivät koko jutun uusintaan
Moni otti paukun taikka matkan ennen papin saarnaa
Oli pelkkää naurua tai kaihikyynelhetkotusta
Suuri ilo aina syntyi arkun pudotessa joskus
Joku silloin nosti sen ja sama meno jatkui kauan
Kunnes kaikki kyllästyivät koko jutun uusintaan
Moni otti paukun taikka matkan ennen papin saarnaa
Psykerokki kappelissa
hautaan saattoi vainajaa
Arkunkantoon kykeni vain
osa kaikkein selvimpiä.
Kesti juhlia vain tovi,
sitten tuli kova seis
Pomo astui arkusta ja
lauloi rajun rokkibluesin
Eihän kukaan arkussaankaan
iät kaiket olla voi
Kun pilvihommat ympärillä
joka jätkän mukaan tempaa
Yhteiskunnan vanhat hommat
pomo jätti noustuansa
Tehtaan sakin siunas sekä
kastoi virtsalla."
(siteerattu ulkomuistista)
Tämä kuvaus rock-yhteisöstä
toteutui elämässäni 1990-luvun alussa taiteilijaseura Muu ry:ssä.
Keskeislyyrikko ja rock-tanssija Mj. Koponen oli siellä mukana, jonkinlaisena
nestorina. Juntusen Juho oli hänestä ja hänen Sperm-yhtyeestään meuhkannut
kouluaikoina. Minulle oli hämmästyttävää tutustua häneen aivan oikeasti.
Samaistin hänet Tehtaan vahtimestareissa esiintyvään pomo-hahmoon, koska hän
minulle oli tavallaan ylösnoussut, fantasiamaailmasta Muun klubille
Eduskuntataloa vastapäätä.
Palatakseni 70-luvulle:
Päästyäni koulusta olin postissa työssä. Vuokrasin Hämeenpuistosta yksiön.
Keittokomeron seinällä oli Alice Cooperin kuva. En ollut tosin koskaan kuullut
yhtään hänen kappalettaan, enkä ole vieläkään. Sänkyni yläpuolella oli
poliittis-ideologisia ihanteita.
Yhden vuoden opiskelin
Tampereen yliopiston suomen kielen laitoksella. Kävin taistolaisbileissä Tampereen
ylioppilastalolla. Siellä soitti bändi, joka oli sinisissä paidoissamme ja
farkuissa, mutta oli kietaissut kaulaansa punaiset liinat. Vauhtia ja hauskaa
riitti. Neuvostoliittolainen vieras aloitti puheensa, vähän kankeahkolla
suomella: "Hyvät opiskelijat, työläiset ja jyväjemmarit!" Ensimmäinen
havaintoni tanssista oli disko Sorsapuiston lähellä vanhan tehtaan kolmannessa
kerroksessa. Sielläkin rokki soi. Tamperelaispoikien näköpiirissä ei
tanssilavoja ollut.
Muutin Helsinkiin, opiskelin
valokuvausta ja vajosin masennukseen. Helter Skelter oli lohduttajani. Kun
psykoterapeuttini teki itsemurhan, päätin että nyt on ryhdistäydyttävä. Rupesin
opiskelemaan filosofiaa Helsingin yliopistossa. Gradun jälkeen eräs
kaveriporukka pyysi minut mukaan Hegel-seminaariinsa. Lopulta väitellytkin J.
Kauppinen oli kuulemma aikaisemmin ollut Hanoi Rocks -yhtyeen kanssa
tekemisissä. T. Nevanlinnan kitaroinnin taas J. Airola kehui minulle maasta
taivaaseen. Tuntien kaverin kaikinpuolisen virtuositeetin uskoin Airolaa.
Masennuskauteni aikana kävin kerran Tavastia-klubin kellaribaarissa. Juntunen
asui silloin Helsingissä. Istuimme tuoppien ääressä kun epämääräisen näköinen
tyyppi tervehti Juhoa. "Tuo on Appo", Juntunen sanoi. "Appo
näyttää perseen." Ja todellakin, kohta Appo asettui muutaman pöydän
päähän, veti housut alas ja pyllisti meihin päin. Juntunen pärski lasiinsa.
Minulta leuka loksahti. - Tutustuttuani myöhemmin Kauppiseen kuulin että hänkin
oli Hanoin aikana harrastanut samaa menettelyä. Tavastian salissa lauloi Juice
Leskinen yhtyeineen, Juhon kaveri. Onnistuin nappaamaan hänestä kuvan. Laiha
pitkätukkainen silmälasipää punaisessa samettitakissa. Sitä kuvaa en nyt löydä,
mutta tässä J. K. Juntunen samoilta päiviltä Hämeentien asunnossaan.
Mahtoi olla 80-lukua kun Radio
City oli vielä uusi juttu. Se järjesti kerran kilpailun, jossa piti laulaa
puhelimeen jokin Chuck Berryn kappale. Berry oli Suomessa vierailulla.
"Raati on hyvin arvovaltainen", sanoi radiokuuluttaja salaperäisesti.
Väänsin numeron ja huusin lankapuhelimeni luuriin Rock'n Roll Music'in sanoja.
Kohta minulle soitettiin takaisin. Olin voittanut lipun Porin jazz-festivaaleille Berryn konserttiin! Menin
sinne junalla ja yövyin paikallisessa matkustajakodissa. Muistan ikäni Berryn
lavaesiintymisen ja duck-walkin. Tämä oli oikeata rockia. Tämän rytmin
vastakohta on ankeista ankein heavy-metal, joka luo valtavalla äänenvoimalla
staattisen tukahduttavan jännityskentän, missä ainoastaan solistin kirkuminen
erottuu. Kun Berry lauloi loppukappalettaan Roll over Beethoven tuntui kuin
taivaalta olisi satanut ruusuja. Kävin vielä kaksi kertaa kuuntelemassa Berryä,
tylyllä Hartwall-Areenalla ja Helsingin Messukeskuksessa, mutta nämä
esiintymiset eivät olleet Porin veroisia, vaikka hyviä kyllä.
Opiskellessani filosofiaa olin
samalla Suomalais-venäläisen koulun uskontojen historian ja siveysopin
tuntiopettajana. Koulussa oli moniakin hauskoja bändejä, jotka soittivat
juhlissa. Eräs oppilaista, S. Aaltonen, kirjoitti - suomeksi - lauluja, joita
A. Selin upeasti lauloi. He toimivat silloin Tuuma-teatterissa Itä-Pasilassa.
Sitä vetänyt muusikko sävelsi Samin kappaleet. Teimme myös videon, jossa näitä
kappaleitakin oli mukana. R. Azarenko, myöh. Aalto, jonka äiti oli venäläinen,
oli joukossa, ja on sittemmin tehnyt Moskovassa ja Pietarissa ohjelmia
sikäläisestä rockista. "Kyllä venäjä on rock-kieli!", sanoi Anni.
Muu ry:n jälkeen en muista
1990-luvusta juuri mitään. Kuppilassa istuimme, mutta musiikkia en tainnut
kuunnella, paitsi että eräs valomiehistä, R. Sormunen, järjesti Vanhalle
konsertin, jossa lauloivat Pirkko Mannola, Vieno Kekkonen ja Brita Koivunen.
Brita K. ei oikein tahtonut pärjätä mikrofonin kanssa, johon Sormunen totesi:
"Jännittää." Räkä-Malmi kävi joskus pöydässämme. Kerran näin hänen
esiintyvän Tavastialla - hermostunein koskaan kuulemani laulaja - oli kuin
neuloilla. Malminkartanossa asuivat runoilija T. Pullinen ja tutkija H.
Erkkilä. Heidän puutarhakodissaan kuuntelimme levyjä, joita Timolla oli
valtavasti. Hänen puolijumalansa oli Jimi Hendrix. "Tämä on
absoluuttista musiikkia", jouduin myöntämään. Absoluuttista siis siinä
suhteessa, että mitään ohjelmaa, kuvia tai sanoja ei tarvittu. Kitaran rytmit,
soinnit, melodiat ja variaatiot tuovat kaiken; musiikin sisin kieli.
Vuosituhannen vaihteessa
tutustuin nykyisiin ystäviini, Leenaan, Karoliinaan ja muihin. 2000-luvulla
musiikkiharrastukseni pääosa tapahtui Vallilan ja ympäristön keskaribaareissa.
Join yhden tuopin aina kussakin ja vaihdoin sitten paikkaa. Etsin levysoittimen
ja sieltä Creedence Clearwater Revivalin piisejä. Suosikkini oli Midnight
Special, joskin kuulin kertosäkeen pitkän aikaa muodossa Midnight Question.
(Midnight Special oli kuulemma nakkikioskin grilliannos bändin kotikulmilla San
Fransiscossa.)
"Let the Midnight Special shine a light on me
Let the Midnight Special shine a light on me
Let the Midnight Special shine a light on me
Let the Midnight Special shine an everlovin' light on me."
Muu ry:ssä ja Vanhan
kuppilassa olin myös tutustunut kitaristi Ari Taskiseen. Näin hänet
viime talvena yhtenä aamuna Kontulassa. Taskinen kertoi että Pelle Miljoona
Oy:llä on keikka toukokuussa Kulttuuritalolla. Joitakin muutoksia bändin
kokoonpanoon oli odotettavissa, kysymyksessä olisi eräänlainen jäähyväiskeikka,
niin ymmärsin. Hankkiuduimme paikalle Karoliinan kanssa. Ensimmäisen puoliajan esiintyi
yhtye nimeltä Valkyrians. Erittäin taitava mielestäni. Laulusolisti ja muukin
bändi ottivat koko ajan aktiivisesti kontaktia yleisöön. Kerran laulaja jopa
nappasi kännykällä kuvan kitaristista, kun tämä nojautui taaksepäin soittimensa
kanssa, selkä yleisöön. Parhaiten toimi mielestäni hyvin tanssiin houkutteleva
biisi. "Tämä on kai reggaeta", huusin Karoliinalle. "Niin tai
ska'ta", hän huusi takaisin. Karoliina oli laittanut korvatulpat. Olimme
aivan ylhäällä lehtereillä, mutta se ei haitannut. Sain etäisen, analyyttisen
näkökulman tapahtumaan. Keskellä lattiaa esiintymislavan edessä väki pogosi
innokkaasti. Karoliina kävi välillä ottamassa kuvia. Tässä Valkyrians on
nostanut jengin tanssimaan lavalle.
Tauolla buffetin puolella nuori
tyttö lauloi kitaran kanssa, koreissa punk-helyissä. Mahtava draivi ja energia.
Joimme kahvia. Puoliajan jälkeen ainakin osa kamoista oli vaihdettu lavalla. Pelle
Miljoona Oy hiippaili esiin. Isonpuoleinen kissa näytti tulevan kaappien
välistä. Sillä oli leveälierinen hattu kasvojen peittona, lanteilla roikkui
valtava vaaleansininen kitara. Se näpräsi hetken yhtä kirkkaanpunaista
vahvistinta ja rupesi sitten soittamaan. Koko ajan koukistetuin polvin se
dallasi lavan reunalla ees taas. Välillä tuli todella tulisia riffejä, niin kai
niitä kutsutaan. Tämän siis täytyi olla Andy McCoy, tajusin. Ensimmäiset
kappaleet lauloi Pelle, paljain käsivarsin ja rennosti notkuen. En
nähnyt missään Taskista, ja kohta Pelle kuuluttikin hänen olevan sairaana.
"Mutta ei Arilla mitään hätää ole", sanoi tämä Suomi-rokin isähahmo,
"hän palaa ruotuun pian". Paikkaavana kitaristina oli Markus Raivio.
Kohta Pelle siirtyi rumpusetin taakse ja esiin juoksi vihreään pukeutunut Peter
Pan. Ja lauloi kerta kaikkiaan ylittämättömän taitavasti! Hän oli Tumppi
Varonen, josta Juntunen kerran kuppilassa sanoi minulle:
"Kyllä se on ihan yhtä kuuluisa kuin..." en muista kuka, kaiketi
Hanoin miehet. Tässä kuvassa Raivio vasemmalla, sitten Varonen, Pelle
rummuissa, McCoy oikealla.
Tumpin esitys Taskisen Tahdon
rakastella sinua -klassikosta ansaitsisi jalan- ja kädenjäljet jalkakäytävään
Kulttuuritalon eteen. Myös muut Miljoona-ikivihreät tulivat vuorollaan, Villi
lapsi ja Moottoritie on kuuma. Sen Pelle esitti itse. Hänen lavakarismansa on
kyllä omaa luokkaansa. Ensimmäisen kerran näin hänen esiintyvän Ahvenanmaalla,
kaiketi 80-luvun lopulla. Siellä oli jokin koululaisten leiri, jossa olin
valvojana. Silloin Pelle vaikutti mielestäni kitaroineen saarnamieheltä, mutta
nyt on jäljellä vain taiteilija. Selkeä ero: kun Valkyrians haki ja saikin
yhteyttä yleisöönsä, Pelle Miljoona Oy:llä se oli valmiina. He rupesivat vain
soittamaan. Pitkä ura, monet hittibiisit ja rokkareiden ympärillä jatkuvasti
pyörivä julkisuus ovat rakentaneet pysyvän taidemeemin, käsitteen ja tutun
viitekehyksen, joka elää laskemattoman laajassa kuulijakunnassa.
Rock'n rollin voimaa ja
kulttuurimerkitystä kuvaa tämäkin. Henkilö joka kuten minä ei ole siitä
erityisen kiinnostunut, on kuitenkin joutunut sen vaikutuspiiriin. Epäilemättä
rock on teknoyhteiskunnan sielu, taidemuoto joka tarkimmin kuvaa sen olemusta.
Itselleni muutama Schubertin tai Brahmsin laulu avaa kuitenkin
enemmän kuin koko valtava rock. Niissä on sitä, mitä rokissa ei voi olla, koska
teknoyhteiskunnassa ei voi, nimittäin hiljaisuutta; tummat siivet joiden
varassa henkäys liitää öisen metsän yllä. Pelle Miljoonan viimeinen kappale,
hidas balladi, jonka aikana yleisö keinutteli sytkärinliekkejä ilmassa, oli
kyllä aika lähellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti