Monensorttisilta kielen
ammattilaisilta, enimmät suomen kielen tutkijoita, koottu kirja heidän
mietteitään kielestä ja tavoista, Sillä tavalla, sattui silmiini hauskan
kansikuvansa vuoksi,Vallilan kirjastossa esille asetettuna. (Sillä tavalla.
Toim. Muikku-Werner, Pirkko. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki. Keuruu 2006.)
Filosofi Tuomas Nevanlinna
kirjoittaa Tapojen antinomioista (mts. 112-130). "Hyvätapainen
ihminen kielii rauhanomaisista aikeistaan", hän toteaa. Silloin "kulttuurilla
on edelleen tukeva niskaote barbariasta". Kieli on siis tässä hyvien
tapojen väline.
Ensimmäiseksi antinomiakseen
Nevanlinna ottaa esimodernin ja modernin. Hän muistuttaa että
keskiaikaisen tai antiikin ihmisen mekastava ja tappeleva käytös tuntuisi
meistä sietämättömältä. Mutta, antinomisesti, modernissa valtiossa valtion
ylivoimaisuus, sen yksinoikeus kostoon, tuntuu synnyttävän irrationaalista, purskahtelevaa
väkivaltaa. (S. 113-114.) Pakollisen hymyilyn keskellä puhuvat yht'äkkiä
itse väsätyt pommit ja automaattiaseet.
Nevanlinnan tuota kirjoittaessa Myyrmannin
kauppakeskuksen pommimies oli jo räjähtänyt, ja suomalaisia kouluampumisia oli
useitakin. Ne olivat ainakin päältä katsoen irrationaalista väkivaltaa,
hyvinvointivaltion pahoinvoinnin tuomaa. (Sipilän hallituksen
hyvinvointivaltion purkuohjelmaa ei vielä edes aavistettu silloin.)
New Yorkin tornien massamurha, Pariisin joukkomurha,
Moskovan teatterikaappaus ja kaikki muu islamin nimeen tehty väkivalta ei kuulu
tämän Nevanlinnan antinomian alaan, koska kysymys on siinä ideologiasta,
poliittiseksi ideologiaksi käsitetystä uskonnosta. Ei myöskään Utöyan
joukkomurha, joka oli tekijänsä mukaan reaktio islamin väkivaltaan; äärimmäisen
väärin suunnattu ja laskettu tosin.
Esimodernin ja modernin väkivallan antinomia syntyy
nimenomaan valtioiden sisällä, rauhan oloissa, teknokulttuurin luomien
valtioiden hallintomenetelmien kaikkialle ulottuvuudesta ja hallitsemisen
tekniikoiden kehittymisestä.
Eikö kuitenkin monet
1900-luvun sodat tule ottaa tähän antinomia-tarkasteluun? Tyhjentyvätkö niiden
syyt vain valtiorakenteiden vanhentuneisuudessa pääoman liikkeeseen nähden tai
imperialistimahtien reviiririidoissa, kuten esim. Lenin katsoi? Miksi Euroopan
kansat riemuitsivat ensimmäisen maailmansodan syttymisestä? Eivätkö rauhanajan
voimattomuuttaan ja turhautuneisuuttaan, niin politiikassa kuin kulttuurissa? Eikö toista maailmansotaa aloittanut
megaturhautuja Hitler, joka ensimmäisessä ei ollut vielä saanut tarpeekseen?
Monet sotilaat 1. ja 2. maailmansodan rintamilla suuntasivat siviilissä
turhautuneet voimansa taisteluihin, senhän saattaa huomata kirjallisuudesta. Agressiivisuus oli nyt oikeassa käytössä.
Väinö Linnan Rokka opettaa Suen Tassua, kun vihollisen panssarivaunu on saatu palamaan: "Älä kuule Tassu ala tääl säälittelemää. Tää ei kuule oo mikkää pyhäkoulu. Tääl pittää tappaa nii jot hitto. Ainha mie oon sanont jot ei tääl oo tarkotus kuolla vaa tappaa toisii. Muuten et elä itse." (Tuntematon sotilas (1954). Neljäskymmenestoinen painos, s. 192. Werner Söderström Osakeyhtiö, Porvoo - Helsinki - Juva. Juva 1993.)
Kouluampumisia ei tunnettu.
Sotakiihkoilijat olivat harvinaisia, mutta tuhat kertaa harvinaisempia olivat
sodasta kieltäytyjät. Sota sopi psykologiaan.
Koulussani Tampereen lyseossa
monet opettajista olivat sodan käyneitä miehiä. Heidän puheissaan biologismi ja
sen takaa häämöttävä natsi-ideologia olivat ihan selviä. Vetelyys tuomittiin
jyrkästi, reippautta vaadittiin - riittävä teeskentelykin kelpasi. Poikia
arvioitiin sotalaitoksen normien mukaan, vaikka ääneen eivät opettajat sitä
myöntäneet. "Rotujen" arvioinnissa nousi esille "keltainen vaara", ehkä
peitenimenä "idän uhkalle". Mustat käsiteltiin huumorilla. Lyseon
oppitulokset olivat hyviä, koska tätä autoritääristä pohja-asennetta kuitenkin
höystettiin monin variaatioin ja koska 60-luvun lopun ilmapiiri oli
optimistinen. Kirjallisuus ja tiede olivat voimistelun lisäksi kunnioitettavaa,
tosin varmaan siksi, että ne olivat niin tärkeitä kansallisvaltio Suomen
synnyssä ja teknologian ylläpidossa. Omista sotasuorituksistaan opettajat eivät
ikinä puhuneet. Mutta selvästi sota oli kaiken mitta.
Erään koulutoverini äiti kiteytti: "Sota-aikana
miehetkin näyttivät miehiltä, kun kaikilla oli univormu." Riidellessään
isiensä kanssa pojat kuulivat aina: Kyllä sitten armeijassa opit!
Kun olemme Euroopassa 70 vuoden ajan välttyneet
sodalta ja haluamme edelleen välttyä, ja kun valtio koko sen ajan on tullut
totaalisemmaksi ja yksilöiden valvonta tehokkaammaksi, onko nyt irrationaalinen
kouluampumisten kaltainen väkivalta seurausta tästä rauhantilasta? Isäni
päivitteli joskus että monet sodassa hyvin pärjänneet eivät siviilissä
pärjänneet ollenkaan. Jääkö jokin luonnetyyppi toteutumatta rauhan aikana? Onko
Nevanlinnan antinomia pätevä - kun valtio ei kykene suuntamaan väkivallan
yksinoikeuttaan rintamalle, aiheuttaako - sodassa - oikeutetun
väkivaltakäytöksen tukahtuminen, jotenkin, siviilissä silloin tällöin
purskahtelevaa irrationaalista väkivaltaa?
Tämä tuntuisi edellyttävän
biologistisen agressiovietin olettamista. Mutta sitä hyväksymättä voimme pohtia
uutta persoonallisuustyyppiä, jonka rauhan ja ylivoimaisen valtion ja
kaikkialle ulottuvan tekniikan valta rakentaa. Tällainen persoonallisuus
sopeutuu eikä ota pommia käyttöön. Eräässä psykologiseurassa tyypille annettiin
nimi Jukka-poika (viimeaikaisen pop-idolin mukaan). Hyvin karkeasti
hahmotellen: vielä minun ikäpolvessani oli tavallista, että sotaan tähdännyt
kasvatuksemme ja siis persoonallisuutemme ja tosiasiallinen elämämme rauhassa
ja tästä syntyneet ristiriidat ja sisäiset agressiot huuhdeltiin keskioluella.
Runsaasti. Nykypolvia ei enää ole sotaan kasvatettu. Ja heille
informaatioteknologian harrastuksen ja internetin rajattomuus takaa lähes
alkoholin veroisen pakopaikan, käsittääkseni.
Olisiko parempi, Nevanlinnan esiin tuoman antinomian
lieventämiseksi, että kapakkatappeluja
ja poliittisia katutappeluja siedettäisiin? Pitäisikö urheilun ja kasvatuksen
hyväksyä enemmän voimankäyttöä? Mutta tuollaistahan juuri oli Natsi-Saksassa.
Tekniikan ja tuotantoelämän ja sivilisaation muuttuessa aina joitakin
persoonallisuustyyppejä kuitenkin onneksi putoaa pois. Meidän silmissämme
natsikiihkoilijat olisivat vastenmielisiä ja naurettavia; 30-luvun natsien
mielestä nykyjupit. Väkivaltainen luonne ei tällä hetkellä pääse esiintymään
rakentavasti, sodan palveluksessa. Väkivaltaa ihannoivia on varmasti vähemmän
kuin sata vuotta sitten, eivätkä he pysty puhumaan enää. Mutta tuntuuko heidän
vaikutuksensa näissä vaatimuksissa: Valtion liikoja himmeleitä purettava!
Kilpailua lisättävä! Sosiaaliturvaa leikattava! Kovia seurauksia tämän sortin
haasteet vielä saavat aikaan.
Yhdeksästä Nevanlinnan
antinomiasta valitsen tarkasteluuni seuraavaksi kolmannen, Kukkahattutädin
antinomian. Siinä ja edellisessä Auktoriteetin antinomiassa katsotaan, että
"60-luvun romanttis-individualistinen tapakritiikki" on mennyt
läpi. Yksilön itseilmaisun tarve, epämuodollisuus ja spontaanius ovat
voittaneet, kuri ja yhteisöt ja auktoriteetit hävinneet. Jokaisella on oikeus
valita elämänarvonsa itse. (S. 115-116.) Tästä on seurannut että
entisaikojen - oletettu - muita paheksuva kukkahattutäti on kadonnut. Kukaan ei
voi enää arvostella muita, koska kaikki ovat oikeassa. Mutta, siitä seuraa,
että nyt jokainen onkin itse kukkahattutäti, koska jokainen pitää omia
arvostelmiaan parhaina ja ylittämättöminä. Entismaailmassa muita pidettiin
moraalisempina kuin itseä, ja siksi kukkahattutätiä pelättiin. Nyt jok'ikinen
minä on oikeassa. Vääjäämättä; vastustamattomasti ja suorastaan ideologisesti.
Totta. Luonnonsuojelija paheksuu huolettomia
kuluttajia. Säntillinen poroporvari paheksuu tulonsiirtojen varassa eläviä,
niin sosiaalituen kuin pääomatulojen saajia. Pääoman omistaja paheksuu
tuottamattomia työläisiä. Sivistynyt paheksuu mainosten uhreina shoppailevaa
massaa.
Mutta nähdäkseni nämä
vastakkaisuudet eivät meillä ole enää olennaisia käyttäytymisessä ja kansallisen
yhteisön ja sosiaalisen tietoisuuden muodostumisessa. Yhteisöistä on tullut
imaginaarisempia kuin ennen. Niitä kuitenkin on, mikrotasolla urheiluseurat ja
postimerkkeilijät, makrotasolla suomalaiset ja eurooppalaiset.
Eurooppalaisuutta tärkeämpää kansan psyykessä on kuitenkin
angloamerikkalaisuus, koska populaarikulttuuri on tullut Amerikasta jo 70
vuoden ajan. Kuviteltu makea ja vapaa elämä Amerikassa ja ehkä Länsi-Euroopan
metropoleissa on pop-kulttuurin tavoite ja ihanne. Se korotetaan niin korkealle,
että sen puutteita ja haittapuoliakin ja jopa kriitikoita ihannoidaan ja
matkitaan, kuten moottoripyöräjengejä.
Postmodernissa tilanteessa moraali ja tekojen
perustelu ei ole enää kiinnostavaa populaarikulttuurin kannalta. Nyt on kysymys
suorituksesta ja näkyvyydestä. Viis siitä mitä tämä tai tuo pitää oikeana tai
tärkeänä. Mutta mitä hän "duunaa" ja - suuri, valtavin kysymys -
miten hän pääsee esille sen avulla?
Poliisi ja oikeuslaitos ovat
niin tehokkaita, että karkeat poikkeukset hyväksyttävästä käytöksestä
rangaistaan ja kitketään ja nopeasti, ainakin meillä Suomessa, ainakin vielä.
Keskimääräinen elintaso on sen verran korkea, että hyvinvoinnilla rehvastelu on
tullut jopa hupaisaksi. Minkä perusteella siis imaginaarisessa Suomen kansassa voidaan
rakentaa eroja ihmisten välille? Mihin perustuvat jokaisen välittömästi ja
kiistattomasti havaitsemat ja tunnustamat hierarkiat, eli mihin perustuu
yhteisyys? Hintelä vastarinta vyörynomaista maahanmuuttoa vastaan on jäänyt
hinteläksi juuri tästä syystä: Kun asetetaan syntyperäiset suomalaiset
oikeutetummiksi elintasoomme kuin Lähi-idästä aivan muusta kulttuurista
tulevat, jouduttaisiin, jos tätä aatelinjaa seurattaisiin vähänkään pitemmälle,
myös problematisoimaan suomalaisuutta. Tämäkin on antinomia. Siihen pohdintaan
ei kenelläkään ole halua, ei uusnatseilla eikä edes Sipilän hallituksella.
Politiikan ainoa poliittisesti korrekti veturi on vuosikymmeniä ollut talous
ongelmineen. Kansallisuus ja sen ongelmat kuuluvat paremminkin tietokoneen
roskakoriin. Sieltä ne kuitenkin taitava nörtti esiin kaivaa. Poliittinen
eliitti seuraa talouseliittiä, joka toivottaa tervetulleiksi uudet
järjestäytymättömät halvan työn tekijät. - Kuvassa Sörnäisiin uhattua suurmoskeijaa
vastustava mielenosoitus saapuu Senaatintorille, vahvasti panssaroidun
valtiovallan läsnä ollessa.
Totta vieköön, jokainen on
kukkahattutäti ja jokainen on oikeassa. Kukaan ei kykene keskusteluun. Yhteiskunnallisista
ongelmista ei synny poliittisia ongelmia. Demokratia on lamassa. Opiskelukaverini
40 vuoden takaa avasi joulukuussa Lasipalatsissa valokuvanäyttelyn
pakolaisista. Hän piti hyvän puheen jossa vaati sympatiaa maahantulijoille.
Lisänä oli yhden kirjailijan runoja, joita avajaisissa luettiin myös arabiaksi.
Kun sitten seuraavana päivänä Facebookissa esitin epäilyni että islamin
vaikutus yhteiskuntaan ei jää ongelmattomaksi, hän poisti kommenttini
sivuiltaan, kylläkin perustellen että "nämä ihmiset" ovat jo
tarpeeksi kärsineet, ja tuollainen keskustelu ei sovi "tähän
kansioon". Hänen asenteensa oli poliittisesti korrekti, mutta vahvisti
ajatusta kukkahattutädin antinomiasta.
Etiketin antinomian (s. 122-123) Nevanlinna muotoilee näin: "Edellyttääkö
kohteliaisuus etiketin noudattamista ja ritualisoitunutta käyttäytymistä? Vai
onko kohteliaisuus toisten ihmisten elävää huomioonottamista, jossa etiketin
'kirjaimella' ei ole väliä?" Nevanlinna tiivistää: "Antinomia
ei ratkea loogisesti, mutta juuri siksi rituaalikäyttäytyminen voidaan nähdä
sen esillepanona, loputtomana ratkaisuyrityksenä."
"Päihteiden paradoksista" hän
sanoo: käytämme niitä rituaalisesti, mutta vapautuaksemme. Poikkeuksena kovien
huumeiden käyttäjä on menettänyt kokonaan tuon sosiaalisen funktion, ja
keskittyy vain omaan "nautintoonsa".
Kai sama koskee pitkälle edennyttä alkoholismia.
Enää ei ole väliä istua kapakassa, eikä jutella muiden tuopinystävien kanssa.
Paljon halvemmaksihan tulee juoda yksin, eikä ole väliä tekeekö sen kotona
neljän seinän sisällä vai hyvällä ilmalla puistossa. Mutta mikä on yksin juovan
"nautinto"? Eikö hän juodessaan omissa oloissaan ja koloissaan
tunnusta juuri omaa kyvyttömyyttään seurusteluun toisten ihmisten kanssa, joko
etiketin kautta tai elävän huomioonottamisen. Nousuhumalan ja täyspöhnän vapaus
on tämän antinomian väliaikainen ratkaisu. Alkoholisti käy jatkuvaa keskustelua
päänsä sisällä menneisyyden ja jopa lapsuuden voimahahmojen kanssa. Mutta nyt
he eivät enää kaikeksi onneksi kykene vastaamaan oikeasti. Kun juopolla
fyysisen kestokyvyn rappeutuessa kulutetut alkoholimäärät jatkuvasti
pienenevät, samalla kun elämänpiiri kapeutuu, hän voi parhaassa tapauksessa
kehittää uusia adekvaatimpia ihmissuhteita tai ainakin elämäntavan, josta
sosiaalisuuden kestämättömät vaatimukset on suljettu ulos. Miksi tämä ei olisi
luova ratkaisu? Onnellinen se, joka pystyy sosiaaliseen kanssakäymiseen,
alkoholin avulla tai vieläpä ilman. Mutta emme kai voi moittia häntäkään, joka
vaientaa sosiaalisuuden vaatimuksen muutamalla pullolla, parilla grammalla,
piikillä tai tableteilla. Puhtaiden huumeneulojen jakelu on tämän myöntymyksen
tunnustamista. On paljon ihmisiä, joiden ongelmat ovat sosiaalityön ja
kalliiden psykoterapioiden ulottumattomissa.
Loppulauseessaan (s.
129-130) Nevanlinna käsittelee sosiopatiaa. "Sosiopaatti on se,
joka pitää kaikkea sosiaalista käytöstä, moraalia ja toisten huomioonottoa
kirjaimellisesti 'tyhjänä eleenä' - jonakin vain laskelmissa huomioonotettavana
tekijänä." Sosiopaatti ei kykene tajuamaan meidän kaikkien välillä
olevaa symbolista sidettä, Nevanlinna argumentoi, - ehkä tätä kuuluisaa
'ihmisyyttä' - joka "ylittää kaikki erityiset viestimämme sisällöt ja
edeltää niitä." Tämän siteen aina kommunikaatiossa tunnustaisimme ja
tieten tahtoen vahvistaisimme: näin olkoon!
Tulee mieleen että sosiopaatti on teknokulttuurin ja
sen sanelemia vaatimuksia seuraavan politiikan ytimessä.
Insinööri ei voi tutkiessaan metallin väsymistä tai
lasersäteen kulkua ottaa raportissaan huomioon sosiaalisuuden siteitä. Päin
vastoin, kaikki mikä ei suoraan koske tutkimuskohdetta, on vain haitaksi ja
tiellä. Hyvä silmälääkäri tutkii ääriteknisin välinein verkkokalvon
mikrometreissä mitattavaa turvotusta ja sen tekemää tuhoa soluissa ja siten
näkökyvyssä. Jos potilaan katsotaan hoidosta hyötyvän, ja hyöty vaivan
arvoiseksi, hoito on teknistä. Ei voida oikeutetusti vaatia työkiireiseltä
lääkäriltä näiden pitkälle vietyjen toimitusten lisäksi, ainakaan
ensisijaisesti, subtiilia kommunikaatiota potilaan kanssa.
Tuntuu että teknokulttuuri ja
tehokkusvaatimus minimoivat tyhjät eleet, supistavat niitä. Kaikeksi onneksi
kuitenkin, Nevanlinna toteaa, sosiopatia on suhteellisen harvinaista myös
teknoyhteiskunnassa. Itse lisäisin että meidän täytyy vain pitää rytmitaju:
inhimillisyyden hetki on nyt, nyt kustannuslaskennan, nyt röntgentutkimuksen,
nyt injektion. Koska emme voi emmekä vapaaehtoisesti halua luopua
teknoyhteiskunnasta, on sitä enemmän panostettava varhaiskasvatukseen ja
psykoterapioihin, jotta teknisten taitojen lisäksi voidaan pitää yllä
Nevanlinnan vaatimaa luksusta: pelkkiä eleitä, inhimillisyyden ydintä.
Teuri Haarla kirjoitti minulle sähköpostissa:
VastaaPoista"Hei Erkki! Tätä tykkäsin lukea, Arvokasta, hyvää mietintää! Aika vähän netissä vierailen...
On kiva nähdä, kun olet noin aktiivinen."
VITTU SAATANAT PERKELEEN JUMALAUTA kikkeli pippeli aaaaaaa äöäöäö
VastaaPoista