Monet kerrat olen joutunut ihmettelemään kuinka satavarmoja
ja luunkovasti vakuuttuneita uskovaiset ovat siitä että "jokaisella on
jokin usko". Viimeksi tänään 16. tammikuuta 2015 Leif Nummela ja hänen
vieraansa TV 7:n korkeatasoisessa keskustelusarjassa Café Raamattu tulivat
siihen. Kyse oli psalmeista ja virsistä joita on tehty psalmien pohjalta.
Keskustelijat totesivat että virsillä on ollut suuri vaikutus suomalaiseen
elämään. Sitten he päivittelivät kuinka virsien laulaminen yritetään nykyään
estää. Tämähän on uskoa vastaan, mutta "tyhjiötä ei ole", he
sanoivat. Jos jokin usko lähtee, toinen tulee tilalle. Vieras jopa vetosi
Lutheriin, joka on kuulemma sanonut että ihmisen jumala on se, mihin hän
lopulta turvaa.
Itse olen kasvatuskristitty, mutta uskoa minulla ei ole
koskaan ollut, enkä sitä varmaankaan oikein ymmärräkään. Kunnioitan syvästi
monia Raamatun kirjoja ja myös kristinuskon hyviä puolia, ja kasvatukseni
vuoksi kristinusko on minulle voimakkaasti tunteenomainen asia. Jeesuksen
Vuorisaarna on korkein ja selkein auktoriteetti psykologian ja moraalin
alueella minulle. Mutta lunastusoppia en ymmärrä ja tuonpuoleiseen en usko.
Oppirakennelmana kristillisyys on täynnä mitä räikeimpiä ristiriitoja. Senhän
todistavat ammatilliset selittäjätkin, jotka jatkuvalla syötöllä yrittävät
selittää niitä pois. Koska tällainen olen, olen varmaankin pätevä esimerkki
ei-uskovaisesta ihmisestä.
Mihin minä sitten turvaudun? Riippuu tilanteesta. Jos minulla
on nälkä, turvaudun jääkaappiin tai pakastimeen tai ruokakauppaan tai
rahapäivänä jopa ravintolaan. Jos olen sairas, turvaudun lääkäriin ja
hoitolaitoksiin. Jos haluan ajateltavaa ja ajankulua, turvaudun kirjoihin ja
televisioon. Jos haluan matkustaa turvaudun junaan tai autoon. Jos haluan
yhteyden ystävääni turvaudun puhelimeen tai sähköpostiin. Mikä ihmeen usko
minulla nyt siis on? Ehkä minä uskon asioiden ja maailman loogisuuteen, siihen
että kun toimin tietyllä tavalla, useimmiten saan sen mitä tavoittelen. Mutta
varmasti tämä ei ole uskovaisten tarkoittamaa uskoa. Apostoli Paavalin sanoin
usko on "luottamus ja ojentautuminen näkymättömän mukaan".
Näkymättömällä tarkoitetaan sitä, mikä ei voikaan näkyä, "ikiaikojen
jumalaa", "iankaikkista isää" jne. Tällaisiin tunnepitoisiin
näkymättömiin kohdistuu uskovaisten usko. Kyllähän ateisti tai agnostikkokin
uskoo näkymättömiin, nimittäin lakeihin, sääntöihin, moraalilakeihin,
kohteliaisuuteen, hyvään käytökseen, joku ehkä jopa kohtaloon, mutta eivät ne
hänelle jumalia ole. Ne ovat ihmisen keksintöjä ja muutettavissa.
Vuonna 2008 olin Vapaa-ajattelijain liiton toimistossa
työllistettynä. Muuan kiihkouskovaiseksi muuttunut silloinen ystäväni jankutti
jatkuvasti että vapaa-ajattelu on "myös uskonto". Onhan siinä
eräänlainen seurakunta, on oppeja ja oppiriitoja, johtajia ja johdettuja jne.
Kyllä, mutta eivät ne vielä uskontoa tee. Vapaa-ajattelu on yhdistystoimintaa,
ja niin ovat uskonnotkin. Mutta vapaa-ajattelusta puuttuu yliluonnollinen ja
tuonpuoleinen kaikkine merkkeineen. Ei ole pyhiä tekstejä, ei ole rukousta, ei
ole jumalanpalvelusta, ei pyhiä tiloja, ei sakramentteja, ei ylösnousemususkoa.
Vapaa-ajattelija kerta kaikkiaan turvautuu tähän maailmaan ja
siihen mitä on siitä joutunut oppimaan, ja tietenkin vaihtelevasti muihin
ihmisiin. En tiedä puuttuuko hänen kokemusmaailmastaan aina myös pyhyyden tunne. Jotkut voivat sitä kokea
kuka missäkin yhteydessä, mutta sitä ei ole systematisoitu eikä nimitetty
uskoksi eikä jumalaksi, eikä sen perusteella rakenneta oppijärjestelmiä.
"Pysykää maalle uskollisina". Näin sanoo Nietzschen
Zarathustra. Ehkä siihen palaamme ja siihen luotamme ja sen mukaan elämme. Meille eivät kuulu suitsutus, ehtoolliskellot ja taivaiden ja ylitaivaiden vilinä. Oman
käsitykseni mukaan tosiuskovaiset ovat tosiaan tosiuskovaisia, luonteeseensa
liittyvistä syistä, eivätkä voi ymmärtää uskonnotonta. Eikä uskonnottoman ole
helppoa ymmärtää uskovaista. Onneksi nykyisissä länsimaissa on ollut tapana
tulla toimeen toisin ajattelevien kanssa. Kun Ranskassa nykyään on jokin prosentti
uskovia muslimeja, he yrittävät heti väkivalloin määrätä miten toiset saavat
ajatella. Siellä missä uskovaisilla islamisteilla on rajoittamaton yhteiskunnallinen valta, tapahtuu tällaista:
Mies menee patikoimaan kansallispuistoon. Hänet siepataan, häneltä katkaistaan
pää, teloitus videoidaan ja laitetaan You Tubeen. Miksi? Koska hän oli "vääräuskoinen".
Ei mistään muusta syystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti